Marketing, Zarządzanie produktem, Product Discovery.
  • Case studies
  • Kariera
  • Leadership
  • Lifestyle
  • Marketing
  • Product Discovery
  • Product Management
  • Project Management
  • O mnie
Archiwa
  • Maj 2021
  • Kwiecień 2021
  • Marzec 2021
  • Luty 2021
Kategorie
  • Case studies
  • Kariera
  • Marketing
  • Narzędzia
  • Product Discovery
  • SEO
Meta
  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
Marketing, Zarządzanie produktem, Product Discovery.
Jacek
Wizmur
  • Case studies
  • Kariera
  • Leadership
  • Lifestyle
  • Marketing
  • Product Discovery
  • Product Management
  • Project Management
  • O mnie

W swoim życiu przeczytałem setki książek biznesowych, branżowych, psycholigicznych, motywujących, najróżniejszych. W zdecydowanej większości z nich, tak zwanego “mięsa” z 300 stron było może… z 30 wartościowych. Na łamach tego bloga będę dzielił się z Wami tymi najwartowściowszymi przemyśleniami. 

Zaczynam też zauważać, że inaczej odbierałem “oczywistości” zawarte w tych książkach, czytając je – inaczej patrzę na nie teraz. Kiedyś śmiałem się nieco z pytań w stylu “kim chcesz zostać za 5 lat” czy “jak widzisz siebie za 3 lata”, “wyobraź sobie, że jesteśmy na Twoim pogrzebie i co mówią o Tobie inni ludzie”. Perspektywa kilku lat jest często zbyt odległa, a własny pogrzeb to już totalna abstrakcja. Czaj mija, i dziś patrzę nieco inaczej i zaczynam dostrzegać wartość w odpowiednim kierowaniu uwagi swojego umysłu. Faktycznie widzę, że to co zapisane ma jakby… większą moc. Pytania, to z kolei jedna z najmocniejszych technik, jaką mamy. W oparciu o właściwe pytania, powstał przecież coaching, który mega teraz trenduje. 

Pozostaje pytanie, na jakie pytania naprawdę warto sobie odpowiedzieć.

Podczas mojej pracy, poznałem genialnego człowieka, który był przez moment moim przełożonym. Ex pracownik banku, który z typowymi korporacjami miał wiele do czynienia. Któregoś pięknego dnia, firma zdecydowała że powinien stać się menadżerem i wysłała go na szkolenie. Szkolenie było na tyle dobre, że zmusiło mojego kolege do przemyślenia swojego życia. Tak bardzo, że niemal po powrocie zdecydował się odejść z bankowego korpo, i chciał szukać szczęścia w firmach IT, które zazwyczaj dają więcej wolności jednostkom. To samo widzę po swoich studentach w SDA, chcą wejść w świat IT przez wolność, i oczywiście większe potencjalne wynagrodzenie. 

Pamiętajmy jednak, że każda zmiana, ma swoją cenę. Jaką? Na to pomogą odpowiedzieć Wam 3 niesmowicie ważne i mocne pytania, te które i do mnie przemówiły.

Co chcę w życiu osiągnąć.

Tak, to jedno brzmi dość… zwyczajnie. Często i gęsto powtarzane. Ale jest mega ważne. Zupełnie inny nakład pracy jest potrzebny, by zostać DJem, sprzedawcą aut, pracownikiem administracji, programistą, marketingowcem, czy aktorem. Jeszcze inny, by zostać Dyrektorem w korporacji. Co oczywiste, zupełnie inaczej będzie wyglądała nasza droga, jeśłi marzy nam się życie wolnego digital nomada, freelancera pracującego zdalnie skąd chce i kiedy chce. A może chcesz mieć kiedyś swój biznes?

Sporo tego…. A to tylko pytania do zadania w obszarze zawodowym. 

Co chcesz osiągnąć jako rodzic? Brat, siostra, przyjaciel? Jaką rolę chcesz zajmować w społeczeństwie? Chcesz się udzielać w Fundacjach?

Dlatego odpowiedź na to pytanie jest mega mega ważna. 

Dla kogo?

Kolejne, pogłębiające pytanie. Dla kogo. Tutaj zaczyna się robić ostro. Dla dzieci? Dla rodziny?
Może, ale wtedy już tutaj powinieneś widzieć, że jeśli chcesz być dyrektorem banku dla swoich dzieci to coś nie gra. Czasowy effort potrzebny do zdobycia i utrzymania stanowiska Dyrektorskiego w korpo jest ogromy, dodajmy do tego stres. A dzieci i rodzina chyba wolą mieć Ciebie więcej w domu, spokojnego, poświęcającego im czas. 

A może chcesz być DJem? I chcesz to zrobić dla swojej dziewczyny? Sure… na pewno będzie zachwycona brakiem stabilnego, powtarzalnego dochodu, nocną pracą w klubach, częstymi wyjazdami, i masą dziewczyn dookoła. 

Więc już tutaj widzisz, jak wiele zależy od Twojej ścieżki zawodowej vs Twoi najbliżsi. Oczywiście każda z dróg jest dobra na swój sposób, w niektóych musisz po prostu odpowiedzieć sobie szczerze, że to co robisz – robisz dla siebie.

Kogo jestem w stanie poświęcić?

Ostatnie, najmocniejsze z pytań. Kogo poświęcisz, żeby dotrzeć tam gdzie chcesz?

Jasne, pierwszą reakcją jaką masz, jest pewnie reakcja obronna – co?! Jak to?! Nikogo, bo świetnie dam sobie radę.

Powiem tam… Been there, done that. Nie działa. Też tak myślałem. Ale mój przyjaciel uświadomił mi jeszcze jedną oczywistość – czasu mamy wszyscy tyle samo. Popatrz na kalendarz i nawyki ludzi, których znasz z pierwszych stron portali – Elon Musk, Dwayne Johnson, Jordan, Lewandowski, Ronaldo. Każdy z nich to tytan pracy. Ile pracy Ty potrzebujesz, żeby zrealizować swoje cele? Jeśli chcesz być zawodowym sportowcem – codzienne treningi, dieta, poświęcenie. Chcesz być C-lvl w firmie? Chcesz być konsultantem? Musisz wiedzieć więcej od innych, musisz pochłaniać ogromną ilość wiedzy, żeby być w grze. Chcesz się przebranżowić? To jest bardzo ciężka droga, łączyć obecną pracę, rodzinę z nauką nowego świata. Musimy się zgodzić co do jednego – ambitne projekty wymagają wiele czasu, i nie ma go dla wszystkich. Ile godzin dziennie mamy? 24, odejmij 6 na sen. Zostaje 18, z czego powiedzmy 3 zejdą na posiłki. 15, z których 8 pracujemy, a kolejne dwie godziny dokładamy na transport w różne miejsca w ciągu dnia. 5h nam pozostaje – na odpoczynek, prysznic, rodzinę, naukę, sport. A to zakładając, że śpimy 6h, nie 8. Przy 8h snu, mamy ledwie 3h dziennie na wszystko. Rozplanuj sobie cały swój kalendarz, żeby mieć na wszystko czas.

Mój przyjaciel zdecydował się przejść do firmy IT, musiał poznać jej specyfikę. Wstawał więc 2 dni w tygodniu o 6, żeby mieć 2-3h tygodniowo na czytanie i naukę. Robi to do dziś. Kocha kosza, więc w inne dni, wstając wcześniej idzie pograć, albo ogląda sobie nagrany wcześniej mecz NBA. Jest niesamowicie towarzyski, miał wielu znajomych i przyjaciół. Ograniczył to grono do 3 osób, bo zdecydował, że najważniejsza jest dla niego najbliższa rodzina – dzieci i żona. Zaplanował sobie 7 rzeczy, które chce w życiu osiągnąć, cele którko i długo terminowe. Sukcesywnie realizuje kolejne. 

I ten system, mimo wielu innych jakie znam, mi zaimponował, i sam zacząłem wprowadzać go w życiu. 

Podoba Wam się to? 

Nawiąże to tego w agilowej serii blog postów, pamiętajmy, że dobrze planować można nie tylko zakres pracy w projekcie, ale i swoje życie. 

Jacek Wizmur-Szymczak

Previous Article
  • Narzędzia

Skąd brać zdjęcia? Zbiór darmowych stocków ze zdjęciami dla marketingowców.

View Post
Next Article
  • Marketing
  • Narzędzia

Google Trends – co to jest, jak to działa i jak tego używać.

View Post
You May Also Like
View Post
  • Marketing

Jaki współczynnik konwersji jest OK? Czas na benchmarki [raport]

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 8 maja 2021
View Post
  • Marketing
  • Product Discovery

Jak zbudować growth machine (machinę wzrostu)?

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 27 kwietnia 2021
View Post
  • Marketing

Jak CMO wydają budżety marketingowe w pandemii COVID-19? Podsumowanie raportu Gartnera.

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 23 kwietnia 2021
View Post
  • Marketing

Akronimy w marketingu. Poznaj, co znaczą te wszystkie skróty [Słowniczek marketingowca].

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 17 kwietnia 2021
View Post
  • Case studies
  • Marketing

Strategie wzrostu jednorożców doliny krzemowej (Growth Strategies).

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 5 kwietnia 2021
View Post
  • Case studies
  • Marketing

70/20/10 – Coca Cola. Jak planować budżet na tworzenie contentu, by mieć kasę na eksperymenty.

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 5 kwietnia 2021
View Post
  • Kariera
  • Marketing

Budowanie właściwych relacji z Klientami. Czyli co jest nie tak, i jak to naprawić. Mini przewodnik dla freelancerów i agencji.

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 23 marca 2021
View Post
  • Marketing

Wprowadzenie do Account Based Marketingu (ABM): Mini Przewodnik.

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 21 marca 2021

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Marketing, Zarządzanie produktem, Product Discovery.
  • Case studies
  • Kariera
  • Leadership
  • Lifestyle
  • Marketing
  • Product Discovery
  • Product Management
  • Project Management
  • O mnie

Input your search keywords and press Enter.