Marketing, Zarządzanie produktem, Product Discovery.
  • Case studies
  • Kariera
  • Leadership
  • Lifestyle
  • Marketing
  • Product Discovery
  • Product Management
  • Project Management
  • O mnie
Archiwa
  • Maj 2021
  • Kwiecień 2021
  • Marzec 2021
  • Luty 2021
Kategorie
  • Case studies
  • Kariera
  • Marketing
  • Narzędzia
  • Product Discovery
  • SEO
Meta
  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
Marketing, Zarządzanie produktem, Product Discovery.
Jacek
Wizmur
  • Case studies
  • Kariera
  • Leadership
  • Lifestyle
  • Marketing
  • Product Discovery
  • Product Management
  • Project Management
  • O mnie

SEO Trendy 2021. Co każdy marketingowiec powinien wiedzieć.

Photo by Merakist on Unsplash

Wśród różnych strategii i taktyk w marketingu, SEO jest niewątpliwie jednym z punktów na liście must-haves. Choć przyznam, że do mnie ta wiedza dotarła stosunkowo późno, ani na studiach, ani w literaturze (dawniej czytało się głównie Kotlera), ani nawet w pracy – początkowo w trójmiejskich agencjach, potem już w agencjach o skali krajowej obsługującej duże brandy (BMW, Leroy Merlin, T-Mobile), dalej była to wiedza dość… tajemna. Tym bardziej piszę o niej tutaj, bo umiejętne wykorzystanie SEO jest bardzo, bardzo ważne. I każdy marketingowiec musi mieć pojęcie, z czym to się je.

Co więc przyniesie nam SEO w 2021 roku? Zapraszam do czytania.

Digital marketing jest już niewątpliwie najmocniejszym z kanałów wykorzystywanych przez marketingowców. Internet jest już używany przez ponad 4.66 biliona ludzi (dane Statista.com). Większość trafficu dalej sprowadzają nam na strony wyszukiwarki – w polsce zdecydowanie najwięcej Google, w innych krajach udział w rynku mają także Bing, Yahoo, Yandex, czy DuckDuckGo. Zgodnie z danymi raportu przygotowanego przez Safari Digital, pierwszy wynik w Google SERP (search engine page result) zgarnia średni CTR (click through rate) na poziomie 34,46%. Z kolei Dane Sistrix podają, że jest to 28,5%. Dalej, jest to spora liczba, ale cieszy fakt, że nie są to wyniki na poziomie 70%. Dla mnie oznacza to, że warto “bawić się” w SEO. Bo jeśli pierwszy wynik zgarnąłby powiedzmy 70%, byłby to już tak ciężki czerwony ocean, że walka o niego byłaby straszliwie ciężka. Na szczęście, traffic się rozkłada pomiędzy kilka wyników na pierwszej stronie, co innym też daje szansę zaistnieć, a nam większe powody, by walczyć.

Z danych wynika także, że aż 61% uznaje SEO jako jeden z kluczy do sukcesu w onlinie. Aż 81% z marketingowców wykorzystujących SEO uznaje osiągane wyniki za efektywne. 

Top 10 SEO Trendy 2021

Coraz większy wpływ AI

Stworzony przez Google BERT (Bidirectional Encoder Representations Transformers), jest już z nami od 2018 roku. To on pomaga Googlowi “odkodowywać” intencje wpisujących. Co ciekawe, rynek AI ma zarobić ok 118 bilionów dolarów do 2025 roku – nie ma więc wątpliwości, że ten rynek baaardzo się rozwija. W SEO możemy wykorzystać potencjał AI do tworzenia jeszcze lepszego contentu, “dopalić” nasz keyword research, czy usprawnić link building. Zwróć uwagę na narzędzia takie jak Articoolo, and WordAI. Pierwsze z narzędzi… samo tworzy content na zadany temat. Drugie pozwala między innymi na przepisanie paragrafów zachowując logikę. Robi wrażenie.

Nieustannie poprawiany UX

Szczególnie istotny punkt dla eCommerce, ale nie tylko. Wg badań Small Biz Genius, aż 88% robiących zakupy online nie wraca do sklepu jeśli ich experience nie był zadowalający. Ponad 70% biznesów online przegrywa walkę o klienta właśnie przez złe user experience. Co w pierwszej kolejności należy poprawić?

  • Szybkość ładowania
  • Nawigację – tak by była intuicyjna
  • Efektywnie wykorzystywać białe przestrzenie, fonty, wysokiej jakości zdjęcia
  • Visuale – np. filmy, które w czytelny sposób prowadzą klienta za rękę
  • Przyjazna sitemapa
  • Przyjazde dashboardy
  • intuicyjne i szybkie logowanie
  • Łatwe i szybkie płatności
  • Świetne zoptymalizowanie pod online

Warto także bliżej zaznajomić się z pojęciem SSR (Server Side Rendering)

Local SEO

Lokalne SEO staje się coraz istotniejsze. Dla coraz większej ilości biznesów, to właśnie optymalizacja pod lokalne wyszukiwania przynosi najlepsze rezultaty. Badania Chat Meter pokazują, że wyszukiwania wzbogacone o frazy “near me” i “dziś” zanotowały w USA wzrost o 900%. W polsce wzrost ten nie jest zapewne aż tak spory, ale jest to trend na który warto zwrócić uwagę. Podobnie wyszkukiwania wzbogacone o frazę “otwarte + teraz + blisko mnie” wzrosły o 200%. 

Jak to wykorzystać?

  • Stwórz Google My Business Account
  • Optymalizuj stronę pod mobile
  • Wykorzystuj słowa lokalne
  • Dodaj swoją stronę do lokalnych listingów
  • Twórz content wykorzystując lokalne keywordsy
Wykorzystuj E.A.T

Koncept E.A.T to Expertise, Authority, Trustworthiness (eksperckość, wiarygodność, zaufanie). Zwroty te pojawiają się w Search Quality Evaluator Guidelines, stworzonych przez Google. 

Google sam przyznaje, że wykorzystuje różne Search Quality Raters, sami szukają tego, co sprawia że wyniki wyszukiwań są najbardziej użyteczne dla usera. W sekcji 3.2 traktuje o ‘Overall Page Quality Rating’ i tam pojawia się wzmianka i EAT.

Jak to wykorzystać?

  • Twórz content dopasowując go do konkretnego rynku, dziedziny, niszy
  • Zbieraj linki od mocnych domen (high authority domains)
  • Zatrudnij ekspertów, którzy zagwarantują Ci content wysokiej jakości
  • Dbaj o to, by content był aktualny
  • Zbieraj reviewsy
  • Postaraj się o wpis na Wikipedii
Zainteresuj się konceptem “Structured Data”

Structured data, czyli “dane uporządkowane” to narzędzie, które możesz wykorzystać, by przekazać wyszukiwarce Google szczegółowe informacje na temat swojej strony. Uzbrojony w te dane, Goole może wykorzystać te dane choćby jako rich snippets.

Wykorzystanie tego narzędzia pomaga nam być lepiej rozumianym przez wyszukiwarki. Wykorzystaj narzędzie oferowane przez samego Google tutaj: Structured Data Testing Tool, wykorzystaj je by zapoznać się bliżej z tym pojęciem i zastosuj tą wiedzę na swoich stronach internetowych i Landing Pages.

Mobile first

Dane opublikowane przez Web FX, podają że 52.2% całego trafficu jest generowane przez urządzenia mobilne, a aż 61% konsumentów najczęściej dokonuje transakcji właśnie z “telefonu”. Nie jest już więc tajemnicą, że nasze WWW muszą być bardzo dobrze zoptymalizowane pod mobile, a w wielu przypadkach powinna nam nawet przyświecać zasada “mobile first”, 

Zadbaj zatem o:

  • szybkość ładowania się strony,
  • responsywność – totalny must have!
  • staraj się, by design strony był możliwie prosty i lekki,
  • sprawdzaj stronę wykorzystując np. Ahrefs, czy Google Page Speed, by wychwycić możliwe problemy
Wykorzystuj “Long tail keywords”

Neil Patel podaje, że long tail keywords, generują ponad 70% całego web trafficu. To mega sporo, jest więc to dobry argument, by dobrze się temu przyjrzeć.

Dodatkowo, SEMRush podaje, że long-tail keywords zapewniają zdecydowanie lepszą konwersję, bo aż 36%.

Dlaczego tak się dzieje? Po chwilowym przemyśleniu, powinno wydawać się to całkiem oczywiste – im dłuższe zapytanie, tym konkretniejsze, tym dalej konsument jest w swojej podróży kończącej się zakupem, im dalej, tym konkretniejsze są jego zapytania. Dla nas, marketerów to z kolei szansa na mniejsze stawki za klik w adsach, i to za klik o wiele bardziej wartościowy.

Jak wykorzystać long term keywords w 2021?

  • Wykorzystuj sugestie samego Google, jako źródło Twoich long-term keywords,
  • Optymalizuj content pod frazy pytające – “jak”, “dlaczego”, “w jaki sposób”,
Intencja, cel wyszukiwania zyskuje na znaczeniu (same frazy przestają być traktowane dosłownie)

Badanie przeprowadzone przez kolejny ze znanych portali – Ahrefs pokazało, że  optymalizacja contentu pod treści wyszukiwania doprowadziła do wzrostu trafficu aż o 677% (!) w przeciągu 6 miesięcy, na jednym z ich Landingów. Dzięki coraz inteligentniejszym algorytmom Google, wyszukiwarka odgaduje czego tak naprawdę poszukujemy, i dopasowuje wyniki właśnie pod faktyczne potrzeby, nie dosłownie zastosowane frazy. Dlatego pisząc content w 2021 roku, wykorzystujmy różnorodne keywordsy, takie które najbardziej wpasowują się w odpowiedź na to, czego szuka klient – nawet jeśli jeszcze nie wie, czym to jest, to my już powinniśmy.

Źródło

Strategia video – marketingowa

Video to najbardziej i najchętniej konsumowana forma contentu. Dlatego jest jedną z najważniejszych taktyk w ramach zestawienia SEO Trendy 2021. WordStream podaje, że YouTube ma już ponad bilion userów, z czego 30 milionów używa tej platformy codziennie konsumując ponad 1 bilion filmów dziennie. Mnie to nie dziwi. Video, jest najbardziej naturalną dla nas formą contentu – jest najbliższe faktycznej, ludzkiej relacji. Możemy naszego “rozmówcę” zobaczyć, a przekaz to nie tylko litery, ale także wizja, ton głosu, gestykulacja – content jest o wiele bogatszy i łatwiejszy do przyswojenia. 

Korzystaj więc z YouTube i Vimeo:

  • Tworząc video tutoriale
  • Nagrywając wersje video swojego contentu, np. w formie konwersacji z kimś z firmy,
  • Optymalizuj filmy pod SEO
  • Wykorzystuj mocne CTA
  • Zachęć konsumenta do dalszego konsumowania treści np. na Twoim blogu
Dbaj o jakość kontentu

“Content is a king”, kontent to król, na pewno słyszeliście to niejednokrotnie. OptinMonster podaje, że aż 91% B2B marketerów wykorzystuje content do docierania do potencjalnych klientów, a 86% marketerów z sektora B2C uważa kontent za kluczową strategię. Wasz kontent może oczywiście przybierać różne formy – tekstową, graficzną (infografiki), audio (podcasty) czy video. A najlepiej, kiedy wykorzystuje je wszystkie naraz – jest to jedna z rzeczy, której nauczyłem się od Garego Vaynerchuka. Pisząc blogposta, załóż że możesz go potem wykorzystać jako film, i dalej jako podcast. Reużywaj swoje treści. Dbaj o ich czytelność, przyswajalność, oryginalność i atrakcyjność. Więcej, aktualizuj je, tak by raz wykonaną pracę monetyzować najbardziej jak się tylko da.

Jacek Wizmur-Szymczak

Previous Article
  • Kariera

Lepiej mieć szeroką wiedzę ogólną czy wąską, a specjalistyczną?

View Post
Next Article
  • Marketing
  • Narzędzia

Simon Sinek – Start with “Why”. The Golden Circle Model

View Post
You May Also Like
View Post
  • Marketing

Jaki współczynnik konwersji jest OK? Czas na benchmarki [raport]

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 8 maja 2021
View Post
  • Marketing
  • Product Discovery

Jak zbudować growth machine (machinę wzrostu)?

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 27 kwietnia 2021
View Post
  • Marketing

Jak CMO wydają budżety marketingowe w pandemii COVID-19? Podsumowanie raportu Gartnera.

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 23 kwietnia 2021
View Post
  • Marketing

Akronimy w marketingu. Poznaj, co znaczą te wszystkie skróty [Słowniczek marketingowca].

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 17 kwietnia 2021
View Post
  • Case studies
  • Marketing

Strategie wzrostu jednorożców doliny krzemowej (Growth Strategies).

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 5 kwietnia 2021
View Post
  • Case studies
  • Marketing

70/20/10 – Coca Cola. Jak planować budżet na tworzenie contentu, by mieć kasę na eksperymenty.

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 5 kwietnia 2021
View Post
  • Kariera
  • Marketing

Budowanie właściwych relacji z Klientami. Czyli co jest nie tak, i jak to naprawić. Mini przewodnik dla freelancerów i agencji.

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 23 marca 2021
View Post
  • Marketing

Wprowadzenie do Account Based Marketingu (ABM): Mini Przewodnik.

  • Jacek Wizmur-Szymczak
  • 21 marca 2021

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Marketing, Zarządzanie produktem, Product Discovery.
  • Case studies
  • Kariera
  • Leadership
  • Lifestyle
  • Marketing
  • Product Discovery
  • Product Management
  • Project Management
  • O mnie

Input your search keywords and press Enter.